НачалоАвто-мотоКак да разберем, че имаме проблем с ЕГР клапана?

Как да разберем, че имаме проблем с ЕГР клапана?

Неразделна част от двигателя е клапанът за рециркулация на отработените газове, по-известен като ЕГР клапан. В гъсто населените градове и мегаполиси работата на ЕГР клапаните е по-чувствителна, тъй като основното им предназначение е да намали вредните емисии.

Почти 80% от въздуха, който дишаме, съдържа азот. В допълнение при работата си двигателят също произвежда азотен оксид. ЕГР клапанът минимизира това количество, като засмуква и завърта точно определено количество газове и ги връща обратно в горивната камера. По този начин количеството кислород намалява, а с това се понижава и температурата.

Видове ЕГР клапани

Бензинови клапани – използват високо налягане, като потокът се регулира от самия клапан.

Дизелови клапани – съществуват модели с високо и ниско налягане. Тези с високо налягане обработват газове с наситено съдържание на сажди и маслени пари, които са предпоставка за образуването на утайки. При дизеловите ЕГР клапани с ниско налягане количество сажди е значително по-малко за сметка на мощността.

Вакуумни клапани – при тях се променя точката на вакуумиране за по-ефективна рециркулация. За тази цел се използват сензори, свързани директно с модула за управление на двигателя.

Електронни клапани – регулират се изцяло от софтуера на автомобила.

Кога ЕГР клапанът отказва да работи?

Работата на клапана е свързана директно с изгорели газове, пълни със сажди и смола. С течение на времето те се натрупват по вътрешната страна на тръбите, включително върху буталото, което отваря и затваря клапана. Натрупването се отразява както на функционалността на клапана, така и на цялостното представяне на двигателя. Ето защо един от симптомите за повреда е включване на сигнализацията за двигателя върху таблото за управление. Ако лампичката не се включи, то вероятно ще почувствате промяна в хода на колата – лошо ускорение и намалена мощност. Същите симптоми се наблюдават и при запушен дпф филтър, при който решението е или да го почистите или да потърсите професионалист за премахване на DPF филтър.

Как да идентифицираме проблема?

Още със стартирането на двигателя можете да разберете дали с ЕГР клапана има проблем. Същото се случва, ако шофирате на много ниски обороти и чувствате как двигателят се мъчи, започва да „тропа“. Една от вероятните причини е отворен клапан. При повишаване на оборотите отвореният клапан няма да позволи на горивото да изгори при оптимална температура, което го прави по-малко ефективно.

Липсата на вакуум би означавала разхлабен маркуч, блокиран или дефектен превключвател. За да измерите вакуума, използвайте манометър за горивопръскаща система на бензинови двигатели. Друга проверка е дали соленоидния прекъсвач реагира при захранване. Ако ЕГР клапанът е заседнал в затворено или отворено положение, връзката не е изправна. В такъв случай може да има корозия, лошо заземяване или разхлабен проводник. При натрупване на сажди, можете да свалите и почистите клапана или да го замените с нов.

Друг признак за неработещ клапан е черен дим от ауспуха. В най-лошия случай става дума за пълно блокиране на каналите. Запушването увеличава разходите на гориво. Ако не можете да видите черния дим, то острата миризма в купето определено ще ви подскаже, че нещо не е наред. Самото отлагане на сажди се случва най-вече при често шофиране в градски условия. На магистрала ЕГР клапанът работи най-добре, тъй като двигателят има достатъчно време да загрее правилно и да изхвърли въглеродните отлагания.

Почистване на клапана

Един от най-лесните начини за почистване на ЕГР клапан е да излеете специална добавка в резервоара. За да подейства правилно добавката, карайте четвърт час на ниски обороти. Друг начин е да се снабдите с пълен комплект за демонтаж и почистване на ЕГР клапана. Последният вариант е да закарате автомобила си на сервиз за цялостно почистване на двигателя.

Когато почистване клапана, използвайте гумени ръкавици. Напръскайте отлаганията със спрей за почистване на карбуратор. Ако натрупването е солидно, оставете спреят да подейства няколко минути. За да отстраните отлаганията, използвайте твърда четка. Почистете остатъците с мека четка и парцал.

Премахване на ЕГР клапана

Физическото отстраняване е забранено, но софтуерно премахване на ЕГР е напълно възможно. Специалистите в областта се свързват с електронния блок за управление на автомобила (неговият процесор) и премахват кодовете за грешки във връзка с ЕГР клапана. Така тази система престава да функционира.

Други статии

Най-четени