Какво е ксенон и ксенон система?
Ксенонът е инертен газ, класифициран още и като благороден газ. В състава му влиза смес от девет устойчиви изотопа. Характеризира се с това, че няма миризма.
Ксенонът се среща в земната атмосфера в малки количества. Намира се повече в газове, изпускани от минерални водни разтвори и кладенци за добив на газ. В индустриалното производство, ксенонът се получава, като страничен продукт при разделянето на втечнен въздух за получаването на кислород и азот за металургичните заводи.
Ксенон системите представляват технология за осветление с газоразрядни лампи съдържащи ксенонов газ в херметически затворена крушка. Ксеноновата крушка няма нажежаема жичка, а светлината се създава при разряд между два електрода в капсула, пълна с ксенонов газ. Излъчваната светлина от ксенонава система е подобна на слънчевата и се отразява добре на човешкото зрение. Излъчваната светлина от ксенона е в пъти по-силна от светлината идваща от конвенционалните крушки.
Без значение дали имате идеално зрение или сте перфектни водачи, шофирането през нощта би могло да се окаже стресово за вас. Най-вече ако сте изминали много километри и сте на края на силите си. Тук голямо значение имат характеристиките на автомобила и по-специално светлината, която се излъчва. Различаването на пътното платно в далечината има огромни плюсове, особено ако става дума за предотвратяване на опасности.
Поради тази причина автомобилните производители все по-често започнаха да поставят ксенон системи. Това са крушки с висока динамичност, осветяващи перфектно пътното платно в далечината.
Излъчваната светлина от ксенона, се получава посредством волтова дъга или по известна като дъгов разряд, които се прехвърля от електрод до електрод. Ксенонът запълва контактната камера и подсилва яркостта на светлината в крушката. Непрекъснатото пускане и спиране на светлината в конвенционалната крушка, довежда до прегаряне на нагряващата жица. Отсъствието на нагряваща жица в ксенон системата на колата, довежда до продължителното ѝ използване. Излъчваната светлина от ксенон системата, е много по-мощна и излъчва по-дълъг и характерен лъч. Заради високата им динамичност, производителите са изработили система, чрез която ксенон крушките се саморегулират.
Ксенон система включва в себе си два елемента. Първият елемент е така наречената газозарядна крушка. Светлината в крушката се образува посредством йонизиране на смесица от различни типове газове и ксенон. Те са затворени в капсула и помежду си имат два електрода.
Вторият елемент на ксенон системата е баластът. Това представлява електронен модул, генериращ необходимото напрежение за запалването на ксенон крушката, което трябва да достигне до 23 000 волта. След достигането на тази стойност електронния модул ще продължи да поддържа работно напрежение приблизително до 85 волта. Потреблението на електричество в ксенон системата е 35 вата, а в конвенционалните крушки заема стойности от 55 до 60 вата.
Ксенон системата е предназначена за превозните средства, които нямат зададена такава в фабричния си вариант. Тук идва момента да споменем, че ако колата е с PWM (Pulse Width Modulation – широчинна импулсна модулация) режим на фаровете (това се наблюдава главно при новите немски автомобили) е нужно да се сложи т. нар. Canbus модул, който служи за конвертиране на цифровия сигнал от шината за данни към аналоговите изходи-сигнали, които алармата на колата и системата като цяло употребява при осъществяването на контрол върху автомобила. Това изискване произхожда заради различието в работното потребление на електричество, на практика разполагаме с 55 W на конвенционалната халогенна крушка срещу 35 W на ксенон крушката. Необходимо е да отбележим, че ксенон крушките се инсталират на мястото на конвенционалните. Така поставени те не оказват влияние върху фаровете на превозното средство, но трябва да бъдат осъществени нужните промени по тях.
Защо да изберете ксенон система и какви са нейните предимства?
Светлината излъчвана от ксенон системата се доближава максимално до дневната. По този начин зрението на шофьора не се натоварва много при нощно шофиране. Светлинният поток е около 3000 лумена и е достатъчно силен, за да осветява пътната маркировка и знаците. Така вие получавате необходимото удобство и спокойствие да пътувате, без да се преуморявате.
Ксенон системата е с пет пъти по-дълъг живот. Максималният период за осветеност на конвенционалните крушки рядко надхвърля 500-600 часа, за разлика от този на ксенон крушката, която е приблизително 3000 часа.
Ксенон системата осигурява 40% по-ниска консумация. Ксенон крушка с мощност от 35 вата консумира около четиридесет процента по-малко електричество от конвенционалната крушка с 55-60 вата. По този начин ксенон системата товари по-малко електрическата система на колата и излъчва по-малко топлина.
Друго интригуващо обстоятелство е това, че ксенон крушките притежават така наречената „цветна температура”. Измерва се в Келвини (K) и служи за определянето на цветовия контраст, излъчващ се от светлината. Приема следните стойности:
- 3000К – жълто
- 4300К – топло бяло
- 5000К – неутрално бяло
- 6000К – студено бяло
- 8000К – синкаво бяло
- 10 000К – синьо
- 12 000К – синьо-виолетово
Според някои професионалисти, трябва да се монтират крушки с цветна температура 6000 К, но според други оптималния избор е ксенон крушка с 4300K. Естествено, това е въпрос на гледна точка, както и на личен избор за определен цвят на крушките.
Не на последно място – ксенон крушките придават на вашия автомобил по-красив и модерен външен вид.
Често задавани въпроси за ксенон системите
Колко време отнема монтирането на ксенон система?
Умелите монтажници поставят една ксенон система за приблизително час и половина-два, ако разбира се отсъстват затруднения като например затруднен досег до фаровете.
Осъществимо ли е демонтиране на ксенон система и поставяне на обикновени крушки?
При монтиране на ксенон система не се извършват никакви промени по автомобила ви, така че ако е необходимо лесно бихте могли да поставите конвенционалните крушки.
Веднъж монтирана ксенон системата на едно превозно средство може ли да се прехвърли на друго?
Бихте могли да прехвърлите ксенон системата само ако двете превозни средства са с еднакъв вид крушки. В случай, че второто превозно средство е с друг вид крушки, бихте могли да прехвърлите баластите и окабеляването и да вземете единствено нови крушки.
Заслепяват ли ксенон светлините отсрещните коли?
При точно регулирани фарове, не съществува основание ксенон светлините да заслепяват повече от конвенционалните.
Има ли как фаровете ми да светят по-синьо?
Ксенон крушките притежават “цветова температура”, измервана в Келвини (К), определяща цвета на светлината. При взимането на ксенон система, бихте могли да подберете цветова температура, отговаряща на вкуса ви. Цветовите температури съответстват на следните цветове:
- 3000К – жълто
- 4300К – топло бяло
- 5000К – неутрално бяло
- 6000К – студено бяло
- 8000К – синкаво бяло
- 10 000К – синьо
- 12 000К – синьо-виолетово
Какво представлява температурата на цвета?
Еталон за спектралния състав на светлината е цветната ѝ температура. Тя е условната температура, до която се предполага да се нагрява едно напълно черно осветително тяло, така че да отделя светлина с респективния обхват на вълната, пораждаща чувство за респективния цвят. Осветителните тела дължат цвета си благодарение на селективното отразяване/поглъщане на светлината от багрилните субстанции (пигменти), от които се състоят.
По-високата цветова температура означава ли по-ярка светлина?
Не, точно обратното, цветовата температура, която е по-висока от 4300 Келвини отговаря на по-малко излъчвана светлина.
Автомобилните производители с каква цветовата температура използват, когато монтират ксенон крушки?
Те използват ксенон крушки с цветова температура 4300 К.
Защо тогава фабрично вградените ксенон фарове в някои случай светят синьо?
В случаите, които ксеноновият фар е от прожекторен модел (“лупа”), редуцирането на осветения участък при късите светлини се изпълнява от бариера зад лупата. При прекосяването на бялата светлина край ръба на бариерата и след това през лупата, се получава разлагане на светлината, при което на границата помежду светлата и тъмната част се сформира лента, обхващаща всички цветове от спектъра. Фаровете са изработвани така, че синята зона от въпросната лента е най-обширна и се забелязва най-добре, когато колата се движи срещу вас. Поради тази причина фаровете, наблюдавани отпред изглеждат сини, макар че светлината на пътното платно е бяла.
Променя ли се цвета на светене при фабрично вградените ксенон системи?
Да. За тази цел е нужно да се подменят крушките с други, които да съответстват на избраната от вас цветова температура.
Каква цветова температура да взема при покупката на ксенон система?
Позовавайки се на горе посочената информация и на вкус ви, бихте могли да вземете най-добрата за вас цветова температура. Най-употребяваната цветова температура е 6000 К. Тя е идеална концепция между впечатляващ цвят на светлината и максимален светлинен поток.
Какво представлява би-ксенон?
Би-ксенон е вариация на ксенон системата, при който освен късите, така и дългите светлини са ксенон. В превозните средства, създадени до приблизително 2000-та година, фабрично ксенон системите се вграждаха само в късите светлини. Впоследствие при по-високия клас автомобили започнаха да инсталират и би-ксенон светлини.
Какво представлява абревиатурата H.I.D.?
High Intensity Discharge Lamp, което в превод означава Високо интензивна газоразрядна лампа.
Как протича процеса на светване при ксенона?
Процеса протича като произвеждания електрически заряд пали ксенонов газ в херметически затворен балон. Механизмът е аналогичен на природното явление светкавица. При ксенон крушката липсва нажежаема жичка. Тя сътворява нужната светлина при разряда между двата електрода в кварцовата капсула, която е изпълнена с ксенонов газ, който от своя страна йонизира и свети.
Защо да заменя конвенционалните лампи с ксенон крушка?
Ксенон крушките притежават по-дълъг живот от конвенционалните крушки. Когато използвате ксенон крушка с температура от 5 000К ще получите в замяна една естествена, бяла светлина, която не дразни на очите. Светлината, която излъчва ксенон крушката е три пъти по-ярка в сравнение с халогенната, което от своя от страна ви предлага по-добра осветеност на пътя, по-дълго време за реагиране, следователно и повишаване на сигурността ви.
Колко живот имат ксенон лампите?
Ксенон лампите издържат от 2 000 до 5 000 часа. В случай, че шофирате на фарове приблизително по един час на ден, вие получавате повече от осем години живот на ксенон лампите.
Коя е светлината, с която се осветява пътя най-добре?
Сходна до естествената слънчева светлина е ксенон лампата с температура на цвета от 5 000К.
Възможно ли е да монтирам ксенон лампи на всеки един автомобил?
Да възможно е на всеки един автомобил да се монтира някой от световните стандарти (H1, H3, H4, H7, H8, H9, H10, H11, H13, D2S, D2R, D2C). Ксенон системата бихте могли да я монтирате на абсолютно всички автомобили, автобуси, камиони или мотоциклети, понеже всички превозни средства употребяват някой от установените цокли за автомобилни крушки.
Необходимо ли е подмяна на фаровете при монтаж на ксенон система?
Ксенон системата е самостоятелен елемент от фаровете и поради тази причина не е наложителна тяхната смяна. Ксенон крушките се поставят непосредствено на мястото на конвенционалните. Голямо заблуждение е, че единствено прожекторните фарове (фарове от типа “лупи”) са ксенон, по принцип модела на фара (рефлекторен или прожекторен) няма взаимовръзка с това дали фара е ксенон или не.
Ще се появят ли проблеми с електрониката на автомобила или съобщения за грешки от борд компютъра след монтажа на ксенон системата?
В случай, че системата е поставена в професионален монтажен център, вие няма да имате никакви проблеми.
Товарят ли електрическата система ксенон светлините?
След пускането на крушката в действие, за което е нужно малко по-голям ток за части от секундата, ксенон системата изразходва около четиридесет процента по-малко електроенергия от конвенционалната и респективно товари електрическата система по-малко.
Излъчват ли силна топлинна енергия ксенон крушките?
Излъчваната топлина зависи от консумацията на ток, следователно четиридесетте процента по-ниската консумация на ксенон крушките, довеждат до отделянето на по-малко топлина в сравнение с конвенционалните.